HUKUMAN DAN GANJARAN MEMBERI IMPLIKASI KEPADA PEMBENTUKAN SAHSIAH
SESEORANG MURID.HURAIKAN BERDASARKAN TEORI DAN CONTOH YANG SESUAI DENGAN
KONTEKS NEGARA KITA.
Hukuman menerusi Kamus Dewan bermaksud dendaan yang
dikenakan sebagai perjanjian untuk mengubah tingkah laku daripada yang buruk
kepada yang baik. Ganjaran pula
bermaksud hadiah untuk perbuatan yang
baik dan balasan bagi perbuatan yang jahat atau negetif, manakala sahsiah bermaksd keperibadian atau peribadi seorang murid.
Teori pelaziman operan Skinner
Burhrhus
Frederic Skinner mendapat ijazah kedoktoran dalam bidang psikologi dari
Universiti Harvard. Beliau melanjutkan usaha Thorndike dalam kajian tentang pelaziman.
B.F.Skinner menjalankan banyak kajian yang melibatkan tikus, burung merpati dan
juga manusia.Teori B.F Skinner merupakan satu teori rangkaian yang berasaskan
ransangan dan gerak balas. Dalam eksperimennya,beliau meletakkan seekor tikus
lapar ke dalam ‘kotak Skinner’.Kotak itu dilengkapi alat penekan pada
dindingnya. Ketika ditekan alat itu,biji-biji makanan akan terkeluar.
Mula-mula, tikus itu berlari ke sana
sini kerana lapar. Kemudia secara tak sengaja, tikus itu terpijak alat
penekan dan ini menyebabkan biji-biji makanan terkeluar. Proses yang sama ini
berulang beberapa kali sehingga tikus itu mendapati bahawa apabila alat penekan
dipijak, makanan akan diperoleh. Ini menunjukkan bahawa tikus itu telah belajar cara untuk mendapatkan
makanan di dalam kotak itu.Pembelajaran secara ini disebut pembelajaran melalui
pelaziman.
Sekali lagi, eksperimen ini
menunjukkan bahawa sesuatu gerak balas hanya akan berulang jika wujud
ganjaran,contohnya biji-biji makanan dalam eksperimen tersebut. Sekiranya ganjaran
dihentikan , maka gerak balas itu akan terhapus juga.Peringkat ini dikenali
sebagai penghapusan.
Dengan itu, kaitan antara teori ini
dengan motivasi adalah jelas. Jika sesuatu tingkah laku murid diingini, ia
hendaklah diberi ganjaran. Tanpa ganjaran, lama
–kelamaan tingkah laku itu akan terhapus. Makanan dalam eksperimen itu
meneguhkan tindakan tikus menekan alat penekan dan kadar penekanan tikus juga
meningkat.Skinner juga menjelaskan bahawa peneguhan itu boleh bersifat positif
dan negetif.
Peneguhan negetif seperti
peristiwa-peristiwa yang memalukan, menakutkan , menyakitkan atau menyusahkan
akan bertindak sebagai peneguh negetif. Apabila kita bertindak dengan cara-cara
bertujuan untuk mengurangkan perasaan malu, kita dikatakan mengalami peneguhan
negetif. Contohnya, seseorang yang sentiasa tidak dapat menjawab soalan guru
akan berasa malu di hadapan murid-murid lain. Perasaan malu itu pengalaman yang
menyakitkan . Bagi mengelakkan
pengalaman itu, dia akan sentiasa menunduk apabila guru mengemukakan
soalan. Amalan seperti ini berlaku kerana hendak mengelakkan perasaan malu
apabila tidak dapat menjawab soalan. Amalan menunduk kepala akan terus
meningkat setiap kali soalan
dokemukakan. Ini jelas merupakan satu contoh peneguhan negetif.
Penggunaan Teori pelaziman Skinner dalam bilik darjah.
Hukuman berfungsi untuk menghentikan satu-satu amalan. Misalnya, seorang murid yang kerap kali
datang lambat akan dirotan oleh gurunya. Tindakan merotan murid itu
bertujuan untuk menghentikan amalan datang lambat.
Hukuman seperti rotan juga dikenakan kepada pelajar yang
terlibat dalam satu kecurian. Ia juga boleh dijadikan contoh kepada
pelajar-pelajar yang lain supaya tidak mencontohi tindakan tersebut.
Contoh lain
hukuman ialah, seorang bapa yang menarik
balik keistimewaan dengan melarang anaknya menonton televisyen setelah dia
gagal dalam peperiksaan. Murid tersebut
akan berasa kecewa dan seterusnya berusaha untuk memperbaiki kegagalan
tersebut.
Ganjaran
seperti memberi hadiah atau pujian boleh digunakan sebagai peneguhan untuk
mengukuhkan tingkah laku yang diingini. Contohnya, guru hendaklah memberi
pujian kepada murid yang menghasilkan sesuatu yang baik seperti projek, buku
skrap dan sebagainya.
Teori sosial Bandura
Albert
Bandura merupakan ahli psikologi Amerika Syarikat yang terkenal kerana teori
prmbelajaran sosial dan teori modelnya.Teori pembelajaran sosial menegaskan
bahawa pembelajaran manusia berlaku dengan cara memerhatikan orang lain
melakukan sesuatu. Ini dilakukan dengan cara memerhati gerak balas yang
ditonjolkan.
Eksperimen Bandura melibatkan
seorang kanak-kanak prasekolah (iaitu subjek) yang biasanya akan duduk dan melihat orang lain (iaitu model) melakukan
sesuatu. Selepas tiu subjek tersebut akan diuji dalam situasi-situasi tertentu
bagi menentukan sejauh manakah tingkah lakunya menyerupai tingkah laku
modelitu.Tingkah laku subjek ini dibandingkan dengan subjek-subjek lain yang
tidak diberi peluang melihat tingkah laku model. Peniruan boleh berlaku dalam
tiga bentuk seperti berikut:
v
Meniru
secara langsung, iaitu melihat model sendiri atau secara tidak langsung iaitu
denganmenonton filem video mendengar huraian atau melihat gambar foto.contohnya
kanak-kanak meniru ibu bapa atau guru dari segi pakaian pertuturan , gaya
berjalan dan sebagainya.
v
Peniruan
melalui sekatlakuan dan taksekatlakuan..Sekatlakuan merupakan sekatan tingkah
laku yang sesuai di dalam situasi A tetapi tidak sesuai dalam situasi B. Contohnya,murid
yang boleh bersorak-sorak di
kantin ketika memanggil rakan
tidak boleh melakukannya di dalam bilik
dajah.Ini dipelajari murid-murid disebabkan adanya peraturan bilik darjah yang
boleh membawa hukuman jika amalan itu berlaku .
v
Peniruan
melalui elisitasi.Dalam proses elisitasi,
seseorang individu akan turut melakukan apa sahaja yang dilakukan oleh orang
lain sekiranya dia telah pun mengetahui cara untuk melakukannya.
Contohnya,apabila melihat seseorang murid membaca buku cerita di dalam kelas,
Hassan pun mengeluarkan buku cerita lalu membacanya. Keinginan untuk membaca
itu timbul selepas melihat murid lain membaca.Sekiranya tiada murid lain yang
membaca, kemungkinan keinginan Hassan untuk membaca tidak timbul. Pendek kata,
sesuatu gerak balas seseorang individu hanya timbul setelah memerhatikan gerak
balas orang lain.
Penggunaan Teori Sosial Bandura di dalam bilik
darjah.
Menurut
teori Sosial Bandura, ganjaran
diberi untuk meneguhkan gerak balas yang hendak dicontohi, samaada melalui
penglihatan, pendengaran atau penggunaan deria. Contohnya apabila murid-murid
yang berpakaian kemas selalu dipuji, murid-murid lain akan mencontohi mereka.
Guru hendaklah memberi ganjaran kepada murid yang menunjukkan contoh hasil tangan dan seni
lukis yang cantik supaya murid-murid
lain lebih bermotivasi untuk cuba
melakukan yang terbaik.Teori ini dapat menyumbangkan teknik mengubah
tingkah-laku.
Guru boleh menggunakan teknik ini
untuk mengubah tingkah laku yang tidak diingini kepada tingkah laku yang
diingini. Dengan demikian, tingkah laku yang diingini seperti murid dapat
menjawab semua soalan dengan tepat hendaklah diberi pujian
atau ganjaran, supaya murid yang lain akan lebih berusaha
memperbaiki kelemahan tersebut.
Kalau seseorang murid mencontohi
amalan murid yang tidak membuat kerja rumah, tindakan itu akan didenda. Dengan
demikian, murid-murid lain tidak akan meniru tingkah laku murid yang tidak
membuat kerja rumah itu dan dikenakan hukuman.
Teori
pelaziman Klasik Pavlov
Ivon P. Pavlov merupakan pelapor konsep pelaziman
klasik.Menurut Pavlov, setiap ransangan akan menimbulkan gerak balas. Gerak
balas ialah apa-apa sahaja tingkah laku yang timbul akibat ransangan. Ransangan
ialah apa-apa sahaja bentuk tenaga yang menimbulkan tindak balas. Contohnya
apabila guru memberikan arahan supaya berdiri,murid dengan cepatnya berdiri.
Arahan itu adalah ransangan, manakala tindakan berdiri itu ialah gerak balas.
Hasil daripada kajiannya Pavlov berpendapat bahawa pembelajaran boleh berlaku akibat kaitan antara ransangan
dengan gerak balas. Ransangan itu boleh juga dikaitkan dengan satu ransangan
yang lain untuk mendatangkan pembelajaran, contohnya seorang guru mewujudkan
suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan.
Dalam contoh ini terdapat dua
ransangan ,satu ialah suasana pengajaran dan pembelajaran dan satu lagi aspek
emosi iaitu seronok dan gembira. Jadi murid-murid mengaitkan satu ransangan (
suasana pembelajaran) dengan satu lagi ransangan lain (suasana seronok). Oleh
itu murid berkenaan pun mempunyai
keinginan ke sekolah. Pembelajaran yang berlaku ekoran perkaitan itu dinamai
pelaziman. Pembelajaran akibat perkaitan dua rangsangan dikenali sebagai pelaziman
klasik. Dalam eksperimen Pavlov,dia menggunakan seekor anjing .Anjing itu telah
mengeluarkan air liur apabila melihat makanan. Air liur dikenali sebagai gerak
balas tak terlazim (semua jadi) kerana ia berlaku tanpa pembelajaran. Makanan itu ialah
rangsangan tak terlazim. Pavlov ingin tahu sama ada anjing itu boleh belajar
mengeluarkan air liur walaupun makanan tidak ditunjukkan.
Seekor anjing dalam keadaan
lapar ditambat pada satu pasungan
didalam sebuah bilik yang dilengkapi cermin
sehala. Satu alat khas dicipta untuk menyukat air liur. Ia dipasang pada
pipi anjing itu. Sebagai langkah pertama, Pavlov membunyikan loceng dan
memerhatikan gerak balas anjing itu.
Tidak ada gerak balas yang diperhatikan. (Bunyi loceng dikenali sebagai ransangan
terlazim kerana ia digunakan untuk melazimkan gerak balas air liur).
Pada langkah kedua, loceng
dibunyikan dan makanan ditunjukkan kepada anjing. Anjing mula mengeluarkan air
liur. Tindakan membunyikan loceng serentak dengan perbuatan menunjukkan makanan
dilakukan beberapa kali. Selepas beberapa ulangan, makanan itu tidak lagi ditunjukkan ketika loceng dibunyikan. Anjing itu masih
lagi mengeluarkan air liur.
Dengan itu Pavlov membuat andaian
bahawa anjing tersebut telah belajar membuat perkaitan antara bunyi loceng dengan makanan yang
ditunjukkan itu sehingga tahap apabila loceng dibunyikan, anjing itu telah
menduga bahawa makanan akan diberi lalu menyebabkan air liurnya terkeluar.
Penggunaan
Teori Pavlov di dalam bilik darjah.
Pavlov
menamai cara pembelajaran ini sebagai pelaziman. Pelaziman yang berlaku akibat
perkaitan antara ransangan dan gerak balas dikenali sebagai pelaziman klasik.
Teori Pavlov boleh digunakan didalam
pengajaran dan pembelajaran dimana guru hendaklah menyedari bahawa kaitan antara
ransangan dan gerak balas boleh dilazimkan atau dipelajari.
Contohnya kalau guru hendakkan murid-murid belajar beratur apabila loceng
berbunyi pada jam 1.15 tengahari, amalan ini perlu diulangi sehingga bunyi
loceng(ransangan) dapat dikaitkan dengan amalan berbaris(gerak balas), apabila
loceng berbunyi pada jam 1.15 tengah hari, murid –murid terus berbaris tanpa arahan guru.
Kaitan antara ransangan dengan gerak balas dapat dikukuhkan melalui latihan.
Semakin kerap ransangan itu dikaitkan dengan sesuatu tindak balas, semakin
kukuh gerak balas terlazim itu.
Contohnya apabila guru memberi pujian(
ransangan) setiap kali murid mendapat hasil yang baik (gerak balas), maka gerak
balas itu( menghasil sesuatu yang baik) akan sentiasa berterusan.
Dalam pembelajaran, penghapusan
boleh berlaku jika peneguhan tidak diberi. Ini bermakna, sekiranya sesuatu
tingkah laku tidak dikukuhkan melalui ganjaran, tingkah laku itu
mungkin terhapus begitu sahaja.
Konsep
pemulihan semerta juga dapat membantu seseorang guru meningkatkan keberkesanan
pembelajaran. Apabila seorang guru berhenti memberi ganjaran , prestasi murid
mungkin merosot. Dengan itu guru boleh memperkenalkan sekali lagi insentif bagi
murid-muridnya seperti mempelbagaikan jenis hadiah, aktiviti, alat bantu
mengajar, projek dan sebagainya untuk meningkatkan semula semangat ingin
belajar murid-murid.
Teori
Bruner
Teori
Bruner mengkaji tentang perkembangan kognitif. Ia menekankan cara-cara manusia
berinteraksi dalam alam sekitar dan menggambarkan pengalaman secara dalaman.
Menurut Bruner ,perkembangan kognitif juga melalui peringkat-peringkat tertentu
bagi semua individu. Tiga peringkat kongnitif itu adalah seperti berikut:
Ø
Peringkat
Enaktif(0-2 tahun)
Pada
peringkat ini, kanak-kanak akan bergerak kearah sesuatu yang menarik
perhatiannya. Oleh itu,pada peringkat ini, kanak-kanak banyak menggunakan
anggotanya untuk menyelesaikan masalah.
Ø
Peringkat
ikonik( 2-4 tahun)
Pada
peringkat ini,kanak-kanak telah berupaya
menggambarkan sesuatu dalam fikirannya.
Dia mampu menyimpan imej-imej tertentu.
Ø
Peringkat
simbolik(5-7 tahun)
Pada peringkat
ini,kanak-kanak dapat berfikir dengan menggunakan bahasa. Terdapat dua proses penguasaan bahasa iaitu
superordinat dan kompleksif.
Bruner amat menekankan pembelajaran
konsep atau kategori. Beliau mengutamakan pembelajaran secara induktif dengan
menggunakan konsep atau kategori. Menurut Bruner lagi , konsep atau kategori sepatutnya mempunyai ciri-ciri tertentu yang membezakan objek itu dengan objek yang
lain.Misalnya, criteria keupayaan
berfikir secara analitis dan kritis yang ada pada manusia dapat membezakannya
daripada haiwan.Manakala criteria yang tidak relevan ialah warna mata. Warna
mata tidak boleh membezakan lelaki daripada perempuan atau manusia
daripada haiwan.
Penggunaan
Teori Bruner di dalam bilik darjah.
Bruner juga menekankan motivasi
akstrinsik dan motivasi intrinsik. Ini bermakna guru hendaklah memberi ganjaran dan pujian
apabila sesuatu tingkah laku yang diingini itu dapat ditonjolkan. Dalam
jangka panjang, Brunner lebih menegaskan motivasi intrinsik. Sebagai seorang
guru, dia hendaklah berusaha untuk
menimbulkan perasaan ingin tahu yang merupakan satu bentuk motivasi semula
jadi. Keinginan untuk mencapai kecekapan dan meniru orang lain juga merupakan
motivasi intrinsik. Oleh itu,guru hendaklah cuba menunjukkan teladan yang baik dari segi kerajinan, kekemasan dan
ketepatan masa.
Brunner menegaskan perbezaan
pembentukkan konsep pencapaian.Menurut beliau,jika seseorang murid diminta
memberi nama kaum-kaum utama di Sabah,kemungkinan dia akan menjawab kaum
Kandazan,Melayu, Murut, Bajau dan Cina. Pada peringkat ini dia hanya berjaya
mencapai tahap pertama,iaitu membentuk konsep kaum-kaum utama berdasarkan
ciri-ciri yang diketahuinya dengan berlandaskan gambarfoto yang ditunjukkan?
Kalau murid itu berjaya ,maka dia telah berjaya memperoleh tahap pencapaian
konsep. Dalam apa-apa sahaja pembelajaraan, kedua-dua tahap ini adalah penting.Guru boleh memberikan ganjaran bagi pelajar yang telah berjaya.
Seterusnya kita akan melonggokan
semua objek yang mempunyai ciri-ciri yang serupa kedalam satu kategori atau
konsep. Contohnya, kita boleh melonggokkan pisang tanduk, pisang emas,pisang
nipah kedalam kategori buah-buahan yang
boleh dimakan setelah dikupas kulitnya.
Penggunaan Teori Bruner Di Dalam bilik Darjah
Bruner
juga menekankan motivasi ekstrinsik dan motivasi intrinsik. Ini bermakna guru
hendaklah memberi ganjaran dan pujian apabila sesuatu tingkah
laku yang diingini itu dapat ditonjolkan seperti membantu guru menghantar buku
ke bilik guru. Dalam jangka panjang, Bruner lebih menegaskan motivasi
intrinsik. Sebagai seorang guru, dia hendaklah berusaha untuk menimbulkan perasaan ingin tahu yang merupakan satu bentuk motivasi semula jadi.
Keinginan untuk mencapai kecekapan dan
meniru orang lain juga merupakan motivasi intrinsik. Oleh itu, guru hendaklah
cuba menunjukan teladan yang baik dari segi kerajinan, kekemasan dan ketepatan
masa.
Guru juga akan memberikan pujian dan
ganjaran kepada pelajar yang mengamalkan nilai-nilai murni seperti
bekerjasama, bertolak ansur dan tolong-menolong. Contohnya seperti seorang
murid yang membantu kawannya membersihkan kelas.
TEORI PEMBELAJARAN GAGNE
Menurut gagne , (1970) pembelajaran bergerak dari
yang paling mudah menuju kepada yang rumit. Pembelajaran pada aras tinggi
bergantung kepada pembelajaran pada aras yang rendah. Gagne telah mengenal
pasti lapan jenis pembelajaran seperti berikut:
Pembelajaran
isyarat
Pembelajaran
mengganggu gerak balas
Rangkaian
Pertalian
berbahasa
Pembelajaran
diskriminasi
Pembelajaran
konsep
Pembelajaran
hokum
Penyelesaian
masalah
Penggunaan Pandangan Gagne Di dalam Bilik Darjah
Pembelajaran
ransangan gerak balas membawa implikasi bahawa guru hendaklah sentiasa memberi pujian dan ganjaran apabila seorang murid menunjukan hasil
yang baik. Dari aspek rangkaian motor, guru hendaklah menggunakan prinsip
ulangan serta membuat sesuatu mengikut urutan ketika mengajar. Prinsip
ini amat berguna bagi guru yang mengajar
Pendidikan Jasmani, piano, organ atau gitar.
Guru hendaklah membimbing
murid-murid membuat diskriminasi atau membezakan fakta yang penting daripada
yang kurang penting. Kebolehan mendiskriminasi juga boleh digunakan untuk
membezakan ciri-ciri sesuatu kumpulan tumbuhan dengan dengan kumpulan yang
lain.Guru hendaklah membantu murid-murid mengenalpasti ciri-ciri utama bagi
satu-satu kelas objek agar pembentukan konsep mudah diperoleh. Soalan-soalan
yang boleh memandu murid-murid kearah pembentukan konsep dengan jelas hendaklah
digunakan.Ganjaran juga boleh
digunakan dalam memberi galakan kepada
murid yang berjaya.
Bibliografi
Abruscato,J.
Introduction to teaching and the study of Education, Prentice Hall, Inc,
Englewood Cliffs, New Jersey,1985.
Cronbach,
L.J, Educational Psychology, Edisi ke 3, Harcourt Brace Jovanovich, Inc, New
York,1977.
Ee Ah
Meng, Psikologi Pendidikan I,Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd, Shah Alam, 1996
Ee Ah
Meng, Psikologi Pendidikan II,Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd, Shah Alam, 1997
Tiada ulasan:
Catat Ulasan